Bubik Veronika

Bubik Vera

Oktatott tárgyak:

Stílusgyakorlat 1., Stílusgyakorlat 2.

Felsőfokú tanulmányok és végzettség:

  • 2014 Felsőfokú tipográfia tanfolyam (MOME)
  • 1996 MA diploma a Magyar Iparművészeti Főiskola (MOME) tanár szakán
  • 1993 BA diploma a Magyar Iparművészeti Főiskola (MOME) ipari formatervező szakán

Interjú

Kb. 1998 óta foglalkozom tipográfiával. Akkor kerültem be egy mini stúdióba, az AND stúdióba. Nagy András volt a főnököm, és vele, meg Lele Orsival dolgoztunk hárman együtt. Én teljesen zöldfülűként – csak látni szerettem volna egy Macintosh gépet –, megkértem Orsit, hadd menjek el hozzájuk nézelődni, mit, hogyan csinálnak. Nagyon jót beszélgettünk, és András végül megkérdezte, nem volna-e kedvem ott dolgozni. Persze volt.

Mióta foglalkozol tipográfiával, mikor és hogyan kerültél vele kapcsolatba?

Akkoriban kezdtek a multik bejönni Magyarországra, voltak márka csomagolások, termék újságok, ezekből éltünk, de voltak könyvek, könyvborítók, folyóiratok is. 

Ezeknek a munkáknak kapcsán tanultam meg tördelni a Zrínyi Kiadónál, Mátrai Marikától, akivel nagyon össze is barátkoztunk. Nem tudom miért, de nagyon megtetszett ez a világ. Később Nagy Alexandrához kerültem a Paquart Design stúdióba tervezőként, ahol formatervezést is csinálhattam, és különféle csomagolás- és grafikai tervezések is voltak, de egyiket sem szerettem annyira – pedig formatervezőként végeztem anno az Iparművészeti Főiskolán. Megfertőződtem a tipográfiával.

Mit jelent számodra a tipográfia?

Egyszerre munka és játék. Kreatív és meditatív munkafolyamatokkal. Tulajdonképpen van egy olyan vonás benne, hogy lépésről lépésre rendet csinálok a szövegben, illetve a kiadványban. Ebben a rendben minden részletnek meg lesz a helye, a legjobb helye, ami annyira jó hely, hogy már szép is.

Egészen egyszerűen azt hiszem, ezt szeretem benne a legjobban. Sokkal inkább a szöveg érdekel, a betű annyiban, amennyiben a szöveg betűkből épül föl. Figyelemmel kísérem, melyik részlet, hogyan tud részt venni a kommunikációban – ez nagyon izgalmas.

És rendkívül izgalmas a nyomdában folytatni a dolgot. Együttműködni a nyomdászokkal, kötészettel. Papírt választani, színeken gondolkodni, tárgyat létrehozni…

Milyen tárgyakat tanulhatnak tőled a Tipost hallgatói?

Stílusgyakorlatokat tanítok. Foglalkozunk a betűstílusokkal és a layout stílusaival.

Mire számíthatnak tőled a hallgatók? Hogyan foglalnád össze oktatói munkád?

Fontosnak tartom az emberi részt. Szeretek megismerkedni a hallgatókkal. Megismerni a gondolkodásukat, bizonytalanságaikat a munkáikon keresztül. És szeretem azt az érzést, ha sikerül őket megfogni, inspirálni, motiválni. Szeretem őket is megfertőzni a tipográfiával, ahogy régen ez velem is történt. Amúgy szöszögős vagyok, a magam munkájában is. Így a hallgatók is megtapasztalhatják, hogy a tizedmilliméterekre való ráérzésre próbálom rávenni őket, amikor pedig már minden teljesen jónak tűnik – és az is talán…  Szeretem rávenni őket, hogy ne elégedjenek meg a gyors munkával. Ha marad idejük, vegyék rá magukat a még jobbra. Ez talán perfekcionizmus, a maga hátulütőivel együtt. Mégis azt gondolom, – ha nem is kell mindenkinek ilyenné válnia –, jót tesz, ha találkoznak ezzel a szemlélettel is. Bár úgy hiszem, a perfekcionizmus a kollégáimtól sem idegen.

A tipográfián belül mivel szeretsz a legjobban foglalkozni? 

Ez talán már az előző kérdések során is kiderült: A kiadványtervezést szeretem a legjobban. Azon belül leginkább a könyvet. Legyen az bárminemű könyv.

Ezen kívül az élet úgy hozta, hogy kiállítások létrehozásában is többször részt vehettem. Ezt a munkát is nagyon szeretem. Itt is különféle együttműködések vannak. Tervező kollégákkal, kivitelezőkkel, kurátorokkal.

Van kedvenc munkád, projekted, amit szívesen bemutatnál nekünk?

Könyvek közül egy formatervezőkről készült interjú kötet, amelyben a tervezők munkáikat is bemutatják, és a kötet végén különféle statisztikákat is meg kellett jeleníteni, – ez nagyon jó munka volt, a maga bonyodalmaival együtt is, és úgy érzem, a könyv is szép lett, pedig digitálisan lett kinyomva a kis példányszám miatt. 

Kiállítások közül a Nagy László kiállítás Bulgáriában, és a Karátson Gábor Lakásgyűjtemény létrehozása volt a legkedvesebb eddig. Éppen holnap megyek majd egy Petőfi Emlékház első egyeztetésére, amelyet a PIM fog létrehozni Dömsödön. Izgatottan várom.

A hallgatói munkák közül melyek azok, amelyek különösen kedvesek számodra?

A mostani csoportnak szinte minden munkáját megemlíthetném az első félévből. Az első vázlatoktól, amikor mindenki attól rettegett, hogy nem tud olyanokat csinálni, amiket példaként bemutattam, a sok konzultáción keresztüli rengeteg saját fölfedezés útjait bejárva a kibontakozó megoldásokig, és utána a tizedmilliméterekkel való szöszögésig.

A második stílusgyakorlatot is szoktam szeretni. Nagyon sok munkát fölsorolhatnék itt, amelyek valami miatt kedvesek voltak nekem is, de azt hiszem van egy, ami megmaradt bennem: Az első csoportunkban a Kisherceg szövegét használtuk, és Bakonyi Judit munkája, annyira kedves volt, szép, egyszerű, de nagyon szellemes, mindhárom stílusban. Erre most is jól emlékszem.

Vagy Várnay Zsuzsi könyvsorozat terve a diplomáján. Nem az övé volt a leglátványosabb, de mivel tankönyvet választott sok-sok funkcionális célnak meg kellett felelnie, ezt jó ízléssel, alázattal és magas színvonalon sikerült megoldania.

Ki a kedvenc betűterveződ, melyik a kedvenc betűtípusod és miért?

Mivel nem maga a betű a leglényegesebb a számomra, kevésbé tartom számon a betűtípusok arzenálját. Mégis azt hiszem René Bieder Freigeist betűjét megszerettem, és régebben nagy kedvencem volt a Dala Floda és a Dala Moa. Szeretem nagyon Veronika Burian Maiola betűit, a Type Type Teamtől sokat vásároltam. Azokat is szeretem.

Hol nézhető meg a portfoliód?⠀⠀⠀

Sajnos ezügyben eléggé trehány vagyok. Nem szánok időt rá, hogy föltegyem a munkáimat valahová. Ezt is túlgondolkodom kicsit. És félek a szakma kíméletlenül éles nyelvétől. Pedig lehet, hogy jót is tenne, de mindenesetre ez a rész háttérben maradt.