Suszter Viktor

Oktatott tárgyak:

Webtervezés 1., Webtervezés 2.

Felsőfokú tanulmányok és végzettség:

2002 Műszaki Egyetem Kassa: gépészmérnök + ipari formatervező

Interjú

Mióta foglalkozol tipográfiával, mikor és hogyan kerültél vele kapcsolatba?

Valamikor az egyetemi évek végén kezdték el felkelteni az érdeklődésemet a betűk, ami azóta is tart. Töretlen érdeklődéssel szemlélem és ízlelgetem a betűket, amik egy külön világot alkotnak a számomra, sok-sok örömöt okozva.

Mit jelent számodra a tipográfia?

Hmmm, a tipográfia számomra egy maximálisan önzetlen, kristálytisztán érthető láthatatlan rendszer, ami alázatosan szolgálja a tartalmat. Legalábbis én így próbálom megközelíteni, ezzel az attitűddel.

Milyen tárgyakat tanulhatnak tőled a Tipost hallgatói?

Két szemeszterig vittem a Magazin tipográfiát, majd átnyergeltem ennek a tantárgynak a digitális kivetülésére, a Webtervezésre – ez a hivatalos neve. A METUs és a KREAs óráimon is a Figma és Webflow eszközöket preferálom, ezeket tanuljuk, használjuk.

Mire számíthatnak tőled a hallgatók? Hogyan foglalnád össze oktatói munkád?

Lényegében az alapoktól kezdjük, és gyakorlati feladatokon keresztül haladunk, amiben nagyon hiszek. Próbáljuk megérteni a web alapjait, a doboz modellt, mik azok a stílusok… azt látom, hogy elég nagy kihívás a diákoknak, aki haladni akar, annak oda kell tennie magát. A technológiát ismerni és érteni kell ahhoz, hogy tudjunk rá tervezni.

A tipográfián belül mivel szeretsz a legjobban foglalkozni?

Nekem a szakmám a mindenem, mindent a betűkön keresztül látok és értelmezek. Talán a projektek első, kezdeti fázisát szeretem a legjobban, jól megismerni és megérteni a feladatot, koncepciót és rendszert építeni, majd finomhangolni. A nyomtatott anyagok tervezésénél még sok minden más is benne van, a papír aránya, azon belül a szedéstükör viszonya, a betűméret, hasábszélesség és sortáv harmóniája, a papír színe, a papír tapintása, a festékterhelés a betűn… ez egy sokszereplős nagyzenekarra írt szimfónia. És a weben meg persze a dinamikus felület, ahol megmozdulhatnak és életre kelhetnek a dolgok… lenyűgöző, minden pillanata a számomra.

Van kedvenc munkád, projekted, amit szívesen bemutatnál nekünk?

Van három magyar “startup”, akiknek a piaci megjelenésben a kezdetektől részt vettem és pátyolgattam őket, egy kicsit sajátnak is érzem őket. Mind a hárman saját maguk készítik a termékeiket amiket forgalmaznak is. Kanyári Eszter cukorvirágokat készít Sugarcraft néven, vele már befejeztük az együttműködést, de Nagy Ottóval – Ottó bácsi villantói – és Kálmán Eszterékkel – Greenester – jelenleg is együtt fejlesztjük, a márkát, brandet és a webet is. Mind a hármuknál az arculati, márka tervezéstől a webes fejlesztésig vittem, viszem a projekteket.

A hallgatói munkák közül melyek azok, amelyek különösen kedvesek számodra?

Mindegyik, amelyiken látom az akaratot, erőbefektetést, szándékot és alázatot a bátor kísérletező kedv mellett. 

Ki a kedvenc betűterveződ, melyik a kedvenc betűtípusod és miért?

Erre nehéz válaszolni slightly smiling facemert a sok kedvenc betűm más és másra jó. És még az is fontos, hogy kenyérbetűt mondjak-e vagy címbetűt, ugye? De az Avenir Nextet nagyon szeretem és a Bodoniért is oda vagyok, aminek az URW által készített metszeteivel dolgoztam először, és nem olyan rég a Typotheque Parmigiano családját is használtam, azt is nagyon szeretem. Nincs kedvenc betűtervezőm, kedvenc betűim vannak. Jelenleg a Stratos (Production Type) az egyik, és azért szeretem mert ez egy visszafogottnak tűnő groteszk, de van benne egy olyan csavar, hogy csak na. Talpas betűből most éppen az örök Times mellett a Crabath (Suitcasetype), de annyi sok jó van még.

Hol nézhető meg a portfoliód?

Van egy angol nyelvű oldalam, Don’t fear, goeast.today névvel. A Dribbble-re általában felteszem az aktuális, éppen folyamatban lévő munkáimat, ha érdekel, hogy éppen mivel foglalkozom, ott megtalálod. És van még a Serifmag is, ami folyamatos fejlesztés alatt lévő weboldal a magyar tipográfiáról és betűtervezésről.