Hermann Zapf

Szerző: Hargitai Soma

Zapf születésnapja alkalmából egy kis áttekintést is adunk, miért is vagyunk annyira oda érte 🙂

Kétségtelenül az egyik legnagyobb hatású kortárs tipográfus, pedig nem annak indult. Villamosmérnöki pályára készült, de a két világháború között politikai okból nem tudta megkezdeni a tanulmányait. Végül retusálóként kezdett dolgozni, a készségei és érdeklődése a kalligráfia iránt pedig hamar eldöntötték a jövőjét. Húszévesen már elkészítette betűtípusát, a Gilgengart fraktúrt.

Idejekorán felismerte a számítógépes tipográfia jelentőségét, ennek köszönhetően 1977-ben már ennek a szakterületnek az első professzora. Tanítványai és munkatársai közül sokan lettek meghatározó alakjai a szakmának.

Az informatika egyik óriásával, Donald Knuthtal dolgozott a TeX betűszedő rendszeren, ekkor készítette el a HZ-programot, ami az alapjává vált a mai szövegszerkesztő programoknak. (A HZ szabadalmakat később az Adobe szerezte meg és beépítette az InDesignba.) Ugyancsak nekik köszönhető, hogy a matematikai képletek tipográfiája is digitálisan elérhetővé vált. Ez volt az AMS Euler betűtípus.

Még idős korában is új fejezeteket nyitott: tanítványával és munkatársával, Nadine Chahine libanoni betűtervezővel dolgozott a Zapfino Arabicon, része volt a non-latin betűtípusok életre hívásának. (Chahine ma az arab betűtervezés kiemelkedő alakja és tanára.)

Zapf karriere átfogja a teljes digitális tipográfiát: ott volt a kezdeteknél, de még láthatta azt is, amikor megjelent az első Noto font (olyan betűkészlet, amely a teljes Unicode szabványt lefedi, azaz 100 különböző betűkészletet tartalmaz, karakterek tízezreivel).

2015-ben hunyt el, Németországban. Nélküle ezeket a sorokat sem olvashatnánk.

Munkájáról 1967-ben készült egy kisfilm, Hermann Zapf művészete címmel: