Voronko Vera

Voronko Vera

Oktatott tárgyak:

Kalligráfia

Felsőfokú tanulmányok és végzettség:

  • 2005, Magyar Iparművészeti Egyetem: Vizuális és környezetkultúra tanár MA
  • 2003, Magyar Iparművészeti Egyetem: Vizuális kommunikáció tervezőművész MA, grafikus

Interjú

Mióta foglalkozol tipográfiával, mikor és hogyan kerültél vele kapcsolatba?

Először, betűvel és írással a Kisképzőben. Dekorsuliban Szőnyei György, Magyar Iparművészeti Egyetemen többek között Horváth Janisz és Maczó Péter tanár urak óráin. A betűtervezői és könyves diplomamunkám óta foglalkozom tipográfiai printdesign munkákkal a tanítás mellett.

Mit jelent számodra a tipográfia?

Valódi elmélyültséget, ami nem mindig sikerül. Hitelesnek lenni és igaznak. A ráhangolódás, utánajárás ezer módjával ismerteti meg az embert. 

Milyen tárgyakat tanulhatnak tőled a Tipost hallgatói?

A kalligráfia alapjait. 

Mire számíthatnak tőled a hallgatók? Hogyan foglalnád össze oktatói munkád?

Több féle megközelítést kívánok felvázolni. Megmutatni a mögöttük meghúzódó gondolkodásmódot és a tervezői szemléletmódot. Ehhez rengeteg gyakorlásra van szükség, változatok készítéséhez, hiszen az írás, a betű és a szöveg belső üteme, lüktetése, kifejező tárháza nyitja meg az utat a megértéshez. Ha belefeledkezik a hallgató, elkapja a fonalat, azaz a vonalat, akkor megtört a jég. Hála a képzési programunknak elég sok óraszámban találkozunk.

A tipográfián belül mivel szeretsz a legjobban foglalkozni? 

Megfigyelni a nyomtatott szöveg tagolásának logikáját, tipográfiai szabályait, rendszerét. Az üres térközök arányát, hangsúlyos helyét, sőt belső kisugárzását. Aki érti, az tudja, hogy messze nem a szövegdobozok, betűk, képek tologatásáról van szó. De ez nagyon macerás és összetett folyamat. 

Van kedvenc munkád, projekted, amit szívesen bemutatnál nekünk?

Mostanában a vektoros kalligráfia variábilis minőségét tanulmányozom. Leginkább a Fantasiestücke op.12 és az Ady100 grafikák szólnak erről. Dinamikus felület állóképben, elvonatkoztatás, és a mozgásgörbékben mint apró mozzanatokban rejlő kifejezések.

A hallgatói munkák közül melyek azok, amelyek különösen kedvesek számodra?

Mindegyik kedves számomra. Izgalmas végig követni és jó eső érzés látni az útkeresést, igyekezetet, a küzdelmet, a felfedezést, stíluskeresést. Természetesen a kipakoláson a kalligrafikus munkáknál mindig együtt izgulok a hallgatóval. Annyira, hogy nem is látom élesen az alkotását. 

Ki a kedvenc betűterveződ, melyik a kedvenc betűtípusod és miért?

Egyfelől a plasztikusabb metszésű betűk felé hajlok. Például, a dél-amerikai fonttervezők betűtípusai ízesek, ilyen az Alegreya. Másfelől a kézírást utánzó betűk közül rendkívül kifejezők számomra a cirill írások, a sajátosan nyers és finoman érzékeny, lírai árnyalataival együtt. Külön kiemelném a magyarországi 17–18. századi kazettás mennyezetek elmélyülten kézzel írott feliratait is.

Hol nézhető meg a portfoliód?

https://arthungry.com/voronko.vera
https://www.behance.net/vvoronko
https://www.youtube.com/channel/UCxf1M9CbFm3I_NViRtiZGlw/videos

Köszönöm az érdeklődést.